click click

Saturday 15 October 2011

in life ..what goes around, comes around..

suatu malam oncall..ketika mana jam dinding pun sukar dipercayai lagi..pesakit yang baru dimasukkan ke wad dr unit kecemasan ibarat kulat n fungus yg tumbuh selepas hujan..jam macam dh 2/3 pagi..katil ward dh extended ke ruang yg di luar standard kapasiti yg diluluskan..mata berpinar2 melihat kelibat pesakit.katil pesakit semua dh penuh..ibubapa pun ada yang xder kerusi..

Telinga macam  dah berdengung menangkap frekuensi2 jeritan batin kanak2 and baby di wad...so bad..i think i will become old faster than im supposed to  follow -as according to my chronological age..

imej retina...kalo mata tengok jam time oncall tengah2 mlm....
Tapi utk doktor oncall sesuatu yang menduga perasaan batin macam ni sememangnya sebahagian dari lumrah..berbekalkan semangat "kerja biar penat, janji pesakit sihat"..langkah kaki yg dh sekiannya cramp and contractions irregularly ni dipaksa jua berpijak menampung beban ..berdiri di sebelah katil pesakit..memeriksa kes2 baru yang dimasukkan...(katanya polisi kecemasan : semua kes yg datang after 11pm xpyh pikir banyok...admit will be the most exclusive active management)..

Tapi kadang2 konsep di atas membawa kepada penterjemahan yang sangat longgar..kadang2 pesakit akan mendapat rawatan yg substandard..

okla..tinggalkan bebelan jiwa raga yang mustahil utk didengar..tiba2 kepenatan sel otak ini dikejutkan dengan suara petir seorang ibu..."macam angry bird terjahan vokalnya"..hahahha

Mak :"Doktor, anak saya ni tadi dh berapa kali cucuk,tapi xdapat cari uratnya(venous cathetherization),bila nak bagi ubat ni..saya datang hospital utk dapatkan rawatan"..

aku try gonyoh balik mata..kecikkn pupil mata utk pandang dari jauh jam dinding ward : dalam hati berkata "shit,takkan pukul 2.30 am pagi ni nak cabar iman nak berdrama...sabo2.."

aku : "mak dia , oOoOOoOoooo...tadi doktor kami dh cuba pasang line kan,tapi xdapat..biasanya kami kalau cuba beberapa kali xdapat kami bagi anak rehat dulu,sebab kalo xberjaya,doktor senior akan cuba masukkn pula"

Mak : Yerla dh berapa kali cucuk dah ni"!!!

(sebenarnya anaknya memang indicated utk iv line sbb both lower limbs cellulitis and of course we have to spare those particular limbs..and what left for us was only the upper limb..i can see the sites which failed cannulations ..it is not a surprise for me. since the baby herself is quite chubby enough for us to simply insert the cannula),

Aku : "xper mak dia..nanti kita set, buat masa ni makan dulu ubat makan (we have prescribed the oral Cloxacillin to buy the time prior setting the iv line).."

Mak : " Doktor, kalo ubat makan baik xpayah..saya dh 3 klinik swasta pergi..dh mkn mcm2 antibiotic..so maknanya xjadi la doktor..

Aku :(dalam hati bu**sh**) "yerla mak dia xkan saya nak biarkan doktor saya cucuk sampai lunyai tangan anak awak..set line baby yg gemuk bukan semudah itu mak dia..awak kena PAHAM!!!"..(kan dh keluar suara kuat aku yg melalui vocal cord yg separuh terbuka).

klo tangan xder vein..kaki xboleh cucuk..senang cucuk kat area mcm ni jerla..(gambar yg xberapa nk dijadikan hiasan)

Then aku sedar kalo lagi aku bergaduh dgn dia lebih kurang samala IQ and emosi level aku dgn dia..why people just couldnt understand that we always try our best for the patient..i set the line and luckily it was done within short period of time..otherwise she will be more angry at me..

I just couldnt see the neither the mum's(nor the father's)  face anymore..i think this will be the last i confront her..as she also doesnt know how to practice saying a word " Thank You " in her vocab..

Aku ni xderla nak marah..banyak2 istighfar..sbb kadang2 soal kerja kalau ikutkan hati n perasaan memang boleh kurang pahala..silap2 dpt tambah n gandakan dosa lagi..I dont need a letter of appreciation..but cukupla kalo ibubapa boleh bagi kerjasama n dont treat us like the one who they pay too much money to treat their children.

kadang2 kita pun kena bawak mengucap..kerja org lain maybe lagi mencabar(ayat utk sedapkan hati)
i used to remind myself : "Dalam diam ..taburkanlah baktimu..sekiranya berbakti utk diketahui umum, maka itulah yg TuhanMu akan tunaikan tetapi..sekiranya berbakti utk akhirat..maka pasti kamu mendapat ganjaran lebih daripada yang kamu harapkn..(ni bukan hadith)..ni aku yg rekacipta sendiri.."

Akhir kalam (tremor dh ni).."sesuatu yg biasa bg kita boleh jadi luarbiasa bg yang lain".SH.fullstop

**baik tengok bola Tganu vs kelantan quarter final lagi baik.(nasib baik menang).



4 comments:

  1. Mencabar sungguh kerja mu.. **sigh**
    Memberi kesedaran kepada pembaca2 yg lain, termasuk aku..

    ReplyDelete
  2. Sabar Dr Pie... btw, be careful when u are using patient's picture. They can sue you if they know u use it. at least cover thier eyes in black...

    ReplyDelete
  3. Of course ateng im aware of that..sbb tu aku x letak gambo pt..unless i take it from yahoo image..

    ReplyDelete
  4. i enjoyed reading your blog.
    and i do understand how you feel, since we are at the same line of field.
    neway, sabar je la yer~ huhu

    ReplyDelete