click click

Friday 23 September 2011

everything is well..bcoz grandma is here.

Malam2kdg kalo pusing kat tganu ni mmg terus sesat di dalam kegelapan..sebab xbyk sgt benda yg blh dicari mlm2 pastu hujan plop..Lg la tido awal la jawabnya..

Sambil pusing2 bandoraya warisan pesisiran air ni..akhirnya terpaksa berdiskusi di dalam kereta sbb hujan lebat..

Aku : giler hujan lebat..time2gini la biasa byk patient kanak2 senang dapat sesak nafas lelah asma nk masuk ward..

Member : yerla byk budak2skrg ni lemah pthnn badan..sikit2catch cold n flu..

Aku : budak2..nk buat mcmana..tp kdg2lawak jgk sbb mak ayah skrg ni yg overanxious n overprotective ..so anak2pun fragile..mengikut emosi2mak ayah..

Member : setuju..



again..another view at midnight of fav lane..


Aku : td pagi buat round..ada 1patient 11 years old, kt ward.admitted to ward bcoz sakit perut memulas2sikit je tgh2mlm..biasala kan nenek yg dh berusia mahu 70thn dah kot ni bwkla sbb dia sgt risau katanya..jd kami diagnosed gastritis 

**He looks so well sgt.. apart from the complaint of abdominal discomfort..no any remarkable physical findings..no need to carry out any lab test.

Member : then..

Aku : jadi kami bagi MMT(ala2graviscon tu) jerla sbb Simptom pun xserius..lgpun budak ni dh 20kali masuk ward ?munchaussen synd*..

**Tp ni kira ok biasa dia masuk ward sbb pengsan..xsedarkn diri..sesak nafas..(almost exclusively blaku kalo bgaduh dgn kawan or termakan hati dgn nenek dia..)

Member : giler >20 kali???

Aku: tuela psl..tp yg lawaknya arini..tgh2round nak mintak balik sbb dh sihat dh..then ditanya ok dh ke perut pas mkn ubat?..

(Di wad...flashback scene..)
Nenek : ok dah doktor..tengok tu dr td dh melompat3 ..sihat dh tu kalo lagu tu..

Aku : ok dh tu..balik mkn ubat jer ni.esok boleh pegi sekolah dah..ubat kt ward makan tak?

Nenek..: makan dah..dia ni senang jer makan ubat.

Aku : oooo..bagusla makan ubat senang boleh balik awal..

(she paused for a few sec n then showed to me an empty cup with remnants of MMT..)



MMT saper yg xkenal..air syrup putih utk gastrik yg biasa dressar bagi .




Nenek : tengok doktor .. Ni ubat td dah dia ok xsakit perut ..td patut makan subuh tadi missi(nurse) bagi..tp doh makcik kesian MAKCIK MAKAN LA UBAT NI.

Aku : huh????????????????makcik makan ubat tu?-aku salah dengo ker ni..Apasal makcik  makan? Astaghfirullah.

Nenek:makcik kesian nak gerok(kejutkn dr tido) dia ..makcik la yg makan ubat ni ..kita ni kesian kat dia,sayang kat dia..jadi kita ni org tua la yg makan ubat dia...(dgn nada menyimpan rahsia kemelut perasaan yg sulit dterjemahkan)..

Aku : Ya Allah makcik..tu bukan tanda sayang.ubat tu utk dia ... Bukan utk makcik..xpernah org buat mcm ni makcik..(dalam hati aku bercampur2..nk marah kesian n hormat perasaan dia yg dh berusia..nk tgelak tp this is a serious potentially life threatening).

Nenek : xboleh ker doktor.?senyum3lg.

Aku : mujur ubat sakit perut kalo ubat darah tinggi/sakit jantung ke tak ke bahaya makcik..kn xpasal2sy kena CPR makcik..mmmmmm..geleng2kepala aku dbuatnya..

Ada jugak org mcm ni..sayangkn cucu sanggup buat hal2yg pelik..aku risau suatu hari nanti kalo cucu dia ni xdpt nk balas balik pengorbanan dia xtahula..sbb budak ni pun dh ada manipulative trait behaviour.

Kesian aku kat makcik ni..sampai bila berterusan nak kena 'buli' dgn cucu dia ni...Astaghfirullahhh..




Okla that's it..im speechless..xpernah berlaku sblm ni..




this is not applied to Tganu people...




Ssuatu yg biasa bg kita,mungkin luarbiasa utk org lain - SH 

4 comments:

  1. hahaha . nasib baik tak ada kesan sampingan pada makcik tu

    ReplyDelete
  2. Sbb ubat gastrik la nenek tu mkn kot.. Klu ubt lain x kot LOL ;p

    Tp smpi mcm tu skali yek? Mcm2 msia..

    ReplyDelete
  3. hahaha..apela nenek...boley plak dy makan ubat tuh.....bahaya2...ish3..


    http://khayalan27.blogspot.com/

    ReplyDelete
  4. ubt yg sngt menyebabkan sy muntah 5kali...yarkkss!! tp, arwah wan sy xbt cm nenek tu bt dulu...kesian sy...huhuhu

    ReplyDelete